Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Affärside Förklarat!

Som Rudolf skrev tidigare. En Affärside har inget värde. De har definitivt inget värde alls om de bara ligger och skräpar i våra skallar. Därför lägger vi upp idéer och hugskott som ramlar över oss med ojämna mellanrum. Då får ju våra tankar och en eventuell affärsidé något värde. Håll tillgodo!

Känn dig fri att bli inspirerad av våra affärsidéer. Om du kan förbättra dem, skriv en kommentar. Lyckas du, bjud oss på middag! Om du väljer att scrolla ned förklarar vi närmare vår ansats till affärsidéer.

Christian förklarar varför en affärside har ringa värde:

Om du gillar denna Artikeln kan du prenumerera på Disruptive i din rss-läsare genom att klicka på denna ikonen rss. Du kan också följa mig via Twitter

Verifiera din Affärside

En affärside kan ses som en hypotes som behöver verifieras så enkelt och billigt som möjligt. I denna videon förklarar Tore hur du kan verifiera din affärside i två enkla steg och med ganska liten kapitalinsats.

 

 

 

 

 

 

1. Affärside 1 Affliate Academy Affiliate marknadsföring är ett relativt nytt sätt att nå sina kunder men de affiliates som sysslar med denna typ av marknadsföringstjänst behöver kunskap kring hur man gör, för nivån är oftast miserabelt låg hos dessa marknadsförare. Affiliate Academy är en affärside som relaterar till detta problemet.

2. Affärside 2 Crowdsourcad översättning Peters affärside om hur man tillsammans kan effektivt översätta mycket material genom att det är enkelt för många översättare att bara översätta en liten del men eftersom man är många skulle det gå fort. Exempelvis skulle det vara möjligt, bara du har användarna, att översätta bibeln på en timme.

3. Affärside 3 Affiliate Academy – Del 2 Här vidarutvecklar Rudolf denna affärside och visar hur man kan tänka vidare och bygga värde kring plattform och tänk för andra segment. Bra exempel på att en affärside är en råvara som ständigt skall och kan raffineras.

4. Affärside 4 BacnBox Peters tankar om hur man kan skapa en affärside genom att filtrera det som kommer in i din inbox. Allt är inte spam men du kanske inte vill läsa det utan få det presenterat för dig i ett annat format vid en tidpunt du valt för att lättare se om du missat något relevant.

5. Affärside 5 WidgetMediaEn av Christians mer briljanta tankar om han får säga det själv. Denna affärside addresserar hur man fort får ut olika typer av widgets genom mediabolag och hur man skapar en affärsmodell kring dessa widgets.

6. Affärside 6 TV-Nätverket Christian skriver denna affärside efter ett möte på ett mediabolag. Affärsideen försöker addressera behovet av mellanhänder inom innehåll och sälj vad det gäller rörlig media på nätet

7. Affärside 7 Geeklabbet Tankar om hur man kan bygga affärer kring behovet av att marknadsförare och teknikgeeks måste mötas.

8. Affärside 8 Feedbolaget En enkel affärside om hur man kapitaliserar på feeds. Detta är en utmärkt affärside för en första gångs entrepenör. Kapitalbehovet är litet men man måste vara bered på att dänga väska rätt mycket.

9. Affärside 9 Finn din egen ängel Poppe har ett förslag på hur entreprenörer och affärsänglar lättare ska hitta varandra.

10. Affärside 10 Superbyte.se. Anton ville ha en affärside att genomföra och detta resulterade i superbyte.se En sida där du kan byta prylar men inte bara direkt utan databasen matchar tre, fyrvägsbyten också. ja ännu fler om man vill det.

11. Affärside för FRA. De behöver avlyssna oss bättre och här är hur man kan göra det och samtidigt vara kommersiell!

12. Gratis webosting på riktigt. Denna affärside är inspirerad av en maildialog jag har haft med en seo snubbe och hans behov av länkar och hur man kan tillfredställa dem! Här finns det nog kunder som kan finansiera denna affärsideen

Läs mer om hur Wikipedia definerar en affärside.

Varför har då en affärsidé inget värde?

Den enkla förklaringen är faktiskt denna: En idé tar bara några sekunder att komma på men att genomföra den kan ta en livstid. Värdet av tiotusentals arbetstimmar av begåvade kompetenta människor är ofantligt.

Den mer komplexa förklaringen är att en affärsidé i ett nystartat företag bara är en arbetshypotes. Denna hypotes måste testas mot marknaden. Den kan förkastas, accepteras eller förändras. Ett alternativ synsätt är att man kan välja att se en affärsidé som en råvara som måste förfinas tillsammans med en kund. Ur detta perspektivet framstår affärsidéer som stora investeringar i information från kunder och i säljprocesser.

Av detta drar vi slutsatsen att en beprövad affärsidé, är den affärsidé som är värdefull. Företag som kommit en bit på vägen är inte bara värdefulla för sin organisation, patent, balansräkning utan just för att de experimenterat fram tillsammans med kunder, hur de kan tillföra värde och tjäna pengar. Affärsidén blir då en spegling av det värde man vet att man tillför kunden och marknaden.

Om man har en massa obeprövad affärsidéer är det bara vara generös med dem. Den feedback som någon annan kan ge när man delar dem ökar ju värdet. Helt plötsligt raffinerar man ju affärsidén en aning. Det är i det perspektivet man skall se våra affärsidéer. När du läser eller kommenterar dem, ja då ökar faktiskt värdet på dem.

Bra eller dåliga affärsidéer?

Vi har som regel att aldrig vara negativt kritiska till en affärsidé. Den är ju bara en arbetshypotes som marknaden möjligtvis skall vara negativ till. Inte vi. Vårat jobb är att raffinera den genom en dialog! När vi ger råd till människor som har en affärsidé handlar det nästan alltid om att man skall vända och vrida på affärsidén. Välja många vinklar, många olika kundgrupper eller betalsätt. Inte att säga att den är dålig.

Affärsidé, några definitioner!

Inre och yttre affärsidé: Inom managementlitteraturen delar man in affärsidén i två delar. Den yttre affärsidén svarar på kundens fråga varför man skall välja just ditt företags produkt eller tjänst. Den inre affärsidén svarar på hur man skall gå tillväga för att uppnå den yttre affärsidén. Vår egna spaning är att ofta uppfyller inte företagens officiella affärsidéer defintitionerna av en yttre och inre affärsié. Vi tycker det är ok, bara det fungerar för företaget i sig.

H&M som exempel för att illustrera inre och yttre affärsidé

H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. Vår design- och inköpsavdelning skapar klädkollektionerna och svarar för att vi kan erbjuda det bästa modet.

I detta fallet är den inre affärsideen:”H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris.” och den yttre affärsideen:”Vår design- och inköpsavdelning skapar klädkollektionerna och svarar för att vi kan erbjuda det bästa modet.”

Stavning: Den korrekta stavningen på affärsidé är affärsidé med apostrof:affärsidé alt affärsier, inte affärside.

Några avslutande ord om affärsidéer: det är inte affärsidéer som förändrar världen, det är människor. Inte ens den mest briljanta testade affärsidén hjälper dig om du inte anställer duktiga och engagerade människor. Det är verkligen så att ett a-team kan ta en b-affärsidé till framgång. Fast när de är färdiga med affärsidén är den inte inte längre en B-affärsidé. A-team biter sig inte fast vid saker och ting, de ändrar tills saker och ting fungerar.

Länkar kring Affärsidéer:

Läs mer om hur Wikipedia definerar en affärsidé.

TechDirt om varför genomförande är så viktigt.

På Uppsatser.se hittar du akademiska uppsatser inom ämnet Affärside

Paul Graham på YCombinator skriver om vilka segment han tror på

Idekampanjen hittar du många intressanta länkar om affärsideer och entreprenörskap.

Patrik på Företagande.se har skrivit om hur man kan göra för att komma på Affärsideer

Denna sidan är inspirerad av:

Bengt Arne Vedins tankar kring affärsidéer!

Bengt Stillströms bok: “Bengts lilla tvära”

Boken “Good to Great”

Andra som ger bort affärsidéer:

Tore har en grym lista på affärsideer!

Jonas på Utvbloggen ger bort sina affärsidéer!

Anders Granstöm ger också bort sina affärsidéer!

Internetstrategerna har också ett gäng affärsidéer de delar med sig av.

Kreafonbloggen skriver också sina  affärsideerna.

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Trackbacks

  1. […] 1. Inte helt oväntat är det vår avdelning om affärsideer som placerar sig som mest populär. Från början var det bara ett sätt för mig att få ned mina tankar och innerst inne ville jag nog att någon skulle gilla dem och kopiera dem. Det vore en egotripp! Läs om våra affärsideer här: […]

  2. […] Gratis affärsideer! Detta är vår mest populära sida och det skall vi ta fasta på. Jag skall försöka skriva ned […]

  3. […] Disruptive ger kontinuerligt bort sina bästa affärsideer, läs mer här! […]

  4. […] affärside är enkel att få men svår att genomföra, därför ger vi bort våra […]

  5. […] Jag tycker det är lite mysfaktor i detta, att se sina affärsideer och tankar som små kaniner som man försöker behärska! Det är också helt sant, ideer är verkligen som kaniner, de förökar sig i ett rasande tempo. Här kan ni läsa om mina och Peters små kaniner […]

  6. […] har haft flera bra dialoger kring mina affärsideer här på bloggen och jag vill nu ger er som bär på tankar och affärsideer att stöta och blöta […]

  7. […] ni ha fler affärsideer att inspireras av kan ni läsa sidan där vi ger bort våra […]

  8. […] verkligen visar handlingskraft från Clas på Frisim. Peter och jag skriver ju ned en del av våra affärsideer. I vissa fall har detta lett till ganska mycket dialog. Speciellt mina tankar kring feeds och rss. […]

  9. Ny kategori; Gratis Projektid says:

    […] jag samla ide

  10. […] på Disrutpive oroar oss inte över att en affärside kan bli stulen och vi ger bort våra tankar. Om du skulle gilla dem så skriv en […]

  11. […] med kunder och marknad! Det är också därför det är så enkelt för oss att ge bort våra affärsideer, de är så ofärdiga och därmed inte så […]

  12. […] gratis affärsidéer hittar ni hos Disruptive där ni även kan få era egna idéer publicerade och få […]

  13. En affärside som fungerade igår | Nätkoll.se | Nyhetsbloggen om nätets affärer says:

    […] Bra affärsidéer hittar du däremot här  […]

  14. […] från andra bra entreprenörsbloggar. Vill du få reda på vilka rekommenderar jag Disruptives samling med affärsidéer. Filed under: Affärsidéer | […]

  15. […] ämne än Linkedin men jag kämpar på för att den skall träffa etta på ord relaterade till affärside. Bägge sidorna är bra exempel på hur man skapar sidor som är värda att träffa etta i google […]

  16. […] är i detta perspektivet ni skall se vår sida om affärsideer. Ni har själva också mycket att tjäna på att diskutera era affärsideer i bloggformatet eller […]

  17. […] Disruptive.se är sveriges största blogg om entreprenörskap. Christian Rudolf och Peter Sandberg skriver personligt om sina erfarenheter och tankar som entreprenörer. Eftersom de bägge är aktiva nätentreprenörer blir det såklart en hel del tankar om webben också. De satsar lite mer på kvalitetsinnehåll än andra bloggar, bla har de skapat en bra sida om hur du skall tänka kring din affärside. […]

  18. Kreafonbloggen » Blog Archive » Affärsidé - webbmarknadsföring says:

    […] Vad tror du om det, Anton? 🙂 Fler affärsidéer på Kreafonbloggen: http://www.kreafon.se/blog/category/affarsideer/. Ännu fler affärsidéer: Christian Rudolf på Disruptive har sammanställt en hel sida med affärsidéer. […]

  19. […] från Disruptive.nu (anordnat av seo-forum), där han berättar att Disruptive lägger upp ”gratis affärsidéer” och “andras affärsidéer” på sin blogg. Fritt fram att “sno”. I min […]

  20. […] Affärsidéer från Disruptive, affärsidéer från Jonas, affärsidéer från Kreafonbloggen och affärsidéer från […]

  21. Kreafonbloggen » Blog Archive » Affiliate & Business to Business says:

    […] Ordförklaringar: Affiliatemarknadsföring. Business to business. Läs mera om affärsidéer: Fler affärsidéer på Kreafonbloggen. Ännu fler affärsidéer: Disruptive sida om affärsidéer. […]

  22. Kreafonbloggen » Blog Archive » På G i Gbg says:

    […] Läs mera: Fler affärsidéer på Kreafonbloggen. Ännu fler affärsidéer: Disruptive sida om affärsidéer. […]

  23. […] er som vill ta del av (”låna”) fler affärsidéer kan jag tipsa om Disruptive.nu och deras “gratis […]

  24. […] 36 “copy-worth innovations” hittar du HÄR. & för er som inte kan få nog av “gratis affärsidéer” kan jag tipsa om […]

  25. […] min hämnd kommer här: Affärsidéer och […]

  26. […] lever som vi lär och ger bort våra affärsideer, affärside för […]

  27. […] Följ Disruptive via din RSS-läsare RSS feed. Rock on!Fick idag ett tips av Mattias om en sida som bara länkar till sidor om olika typer av affärsideer eller folk som söker ideer. Sidan har fler länkar än vad ni hinner beta av i år. Jag fann den intressant och relevant för min sida om affärsideer. […]

  28. […] på Disruptive har tjatat på mig ett tag nu att jag ska länka till deras sida om affärsidéer, så jag gör väl det. Förmodligen har det att göra med att ordet affärsidéer ger mig en […]

  29. […] läsa: Min lista med affärsidéer Sidan som inspirerade mig, Disruptives lista med affärsidéer Filed under: Affärsidéer | […]

  30. […] länkflödet blir mer och mer naturligt. Det finns en sida som jag dock måste jobba lite på, affärside-sidan. Jag har ju lovat att den skall träffa […]

  31. […] och jag hade en maildialog kring att man skall se affärsideer som råvaror, som 200 L råolja. En affärside förädlas först när de träffar verkligheten. Problemet med detta är när man drar in en […]

  32. […] En blogg som både listar gratis affärsidéer och beskriver det jäkligt bra är http://disruptive.nu/gratis-affarsideer/ […]

  33. […] grus på Disruptive (vilket kändes jättekul då de själva är stora fan av affärsidéer). Vi fick även en plats i deras “länkar för […]

  34. […] Dan, Peter och Christian, Tore, Daniel, Jonas, Nikke, mf. Regga er och köra lite copy-paste. Liknande inlägg:Vill du vara […]

  35. Kreafonbloggen - Kreafon reklambyrå i Göteborg » Blog Archive » Blogg, kreativitet och affärsidéer says:

    […] mer: Christian Rudolf på Disruptive har sammanställt en hel sida med affärsidéer. Tore Friskopp skriver också en hel del om affärsidéer. Lästips:På G i […]

  36. […] människan, inte iden är något som tilltalar mig. Både Peter och jag tycker ju att värdet på ideer är […]

  37. Bli rik 2009 says:

    […] helt fel, men de är inte värda något förens de är genomförda. Som Rudolf tidigare varit inne på, därför tänkte jag presentera lite ideér från internetworlds trevliga serie och även några […]

  38. […] fröet till hur man skapar ett innovationsvänligt samhällsklimat: fler människor som har fler idéer och är duktiga på att sortera ut de bästa samt viktigast av all: att faktiskt våga testa dem i […]

  39. […] på detta är där Peter och jag diskuterar affärsideer. Trots att vissa av dem skrevs för mer än ett år sedan och att jag avfärdat vissa av dem, […]

  40. Kreafonbloggen » Blog Archive » Starta eget? Hitta affärsidé! says:

    […] Disruptive/affärsidéer En imponerande samling affärsidéer och länkar. […]

  41. Coolt med Entreprenörskap! « Entreprenörsjakten says:

    […] som vill dela in oss i fack och ge oss SNI-koder. Vi kan jobba dynamiskt , talar öppet om idéer istället för att hålla dem hemliga och hjälper gärna varandra i […]

  42. Är entreprenörskap ett mål i sig? | Entreprenörsjakten says:

    […] sin grymma blogg "disruptive"". Han har dessutom en skön inställning till idéer (vs. människor). Dela med […]

  43. […] inte på mig. Lyssna på Christian Rudolf som häromdagen tog upp ämnet i sin blogg. ”En affärside saknar värde för […]

  44. […] tyckte någon av ovanstående affärsidéer lät intressanta, ta då en titt på någon av alla dessa affärsidéer som finns tillgängliga. För vem som helst att ta tag i, när som helst, HELT […]

  45. […] Läs fler gratis affärsidéer hos […]

  46. Över 1000 affärsidéer som väntar på att bli verklighet | enLjusFramtid.se says:

    […] http://disruptive.nu/gratis-affarsideer […]

  47. […] Disruptive hittar vi Peter Sandbergs idé Crowdsourcad översättning; om hur man tillsammans kan effektivt […]

  48. […] Skit i Affärsiden. Formulera frågor/problem istället! Vet du problemet människor har, kan du lättare skapa lösningar och därefter möjligen en affäride. […]

  49. […] jag kommer behöva lite hjälp med dessa  om jag skall lyckas med mitt löfte om träffa etta på affärside så kommer jag behöva ett handtag. Är ni bloggare eller webmasters som vill hjälpa mig, hör av […]

  50. […] bara genomförande som räknas. Analogt med detta så började Peter och jag ge bort några av egna affärsideer . När vi gjorde det upptäckte vi en sak nämligen att skriva om dem här är ett bra sätt att […]

  51. […] en massa saker. Minsta lilla ide är ju bara några timmar borta från sitt första test. Sidan om affärsideer, Lakk, UPS och mycket mycket mer är tankar jag fick som jag kände ett behov av att testa mot […]

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+